0
  •  x 
A kosara üres
Hanula Gergely

János evangéliuma. Magyarázatok a revideált új fordítású Bibliához (RÚF 2014)

„Kezdetben volt az Ige, és az Ige megjelent az övéinek, és közöttük lakott. És eljött Keresztelő János, hogy bizonyságot tegyen az Isten Fiáról, aki azért jött, hogy tudtul adja nekünk mindazt, amit az Atyától hallott, és így életet adjon a benne hívőknek. Ezt mondja el János evangélista, aki a szinoptikus evangéliumok után megírta a maga »lelki« evangéliumát.”

Hanula Gergely magyarázata a revideált új fordítású Biblia (RÚF 2014) olvasói számára kínál segítséget tudományos megalapozottsággal és igényességgel, közérthetőségre, közvetlen használhatóságra és tömörségre törekedve.

A szerző református teológus és klasszika-filológus egyetemi tanár, kutatási területe az Újszövetség és a görög egyházatyák Szentírás-értelmezése.

3 900 Ft
3 510 Ft
ISBN: 9789635585588
Formátum:
A/5
Méret:
135×197 mm
Kötés:
kartonált
Oldalszám:
296
Kiadás éve:
2024
Megjelenés ideje:
2024. október 14. (Nyomdai szállítás: okt. 14.)

Kattintson egy oldalra a nagyobb méretben való megtekintéshez.
Húzza a képet balra vagy jobbra a lapozáshoz.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

A lélek szárnyalása


János apostolról, a tizenkét tanítvány egyikéről, azt már a hittanosok is tudják, hogy a nevéhez egy evangélium fűződik. A Biblia világában jártasabbak talán azt is tudni vélik, hogy a kora keresztyénségtől kezdve János szimbóluma a sas volt, és az evangéliumban szeretett tanítványként nevezi magát. Azt viszont már csak a „feketeöves” teológusok tanulták, hogy Alexandriai Kelemen „lelki” evangéliumnak nevezte János művét, és azt is, hogy tényleg János írta-e az evangéliumot, vagy, hogy valóban Jánosra kell-e gondolnunk, amikor azt olvassuk, hogy „a tanítvány, akit Jézus szeretett”?

Bővebben



János evangéliuma sok mindenben különbözik a többi evangéliumtól: összetettsége miatt nehezebb olvasmány, helyes értelmezése komoly háttérismeretet igényel, ugyanakkor megéri elmélyülni a szövegben. Már csak a felütésének értelmezése is elegendő lenne egy teológiai disszertációhoz: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és az Ige Isten volt.” Az évezredek során sokan sokféleképpen magyarázták az evangéliumot, felvállalva a lehetetlennek tűnő küldetést, amit Órigenész János evangéliumához írt kommentárjában így fogalmaz meg érzékletesen: „Mily nagy értelemre van szükségünk tehát, hogy az egyszerű nyelv cserépedényeiben őrzött Igét […] képesek legyünk méltóképpen felfogni, kell-e még mondanunk?”

A Kálvin Kiadó 2014-ben jelentette meg a Magyar Bibliatársulat revideált új fordítás Bibliáját. Hanula Gergely János evangéliuma című magyarázata egy sorozat elsőjeként ehhez az egy évtizede megjelent bibliakiadáshoz kapcsolódik. A kommentárok a teológusok, lelkipásztorok számára a prédikációra való felkészülésben, presbiterek és a gyülekezeti tagok számára pedig a mindennapos bibliaolvasáshoz nyújtanak segítséget. Az évezredes szövegek megértése az antik kontextusról alkotott előzetes ismeretek nélkül nehéz lehet, ugyanakkor a keletkezéstörténet kikutatása, az evangélium írójának kilétének nyomozása sokszor elfedi az igazi lényeget, azt, hogyan találkozik a szöveg és az olvasója, hogyan szólítja meg az isteni üzenet a ma emberét.

Furcsa paradoxon, hogy bár sokak szerint János evangéliuma az Újszövetség legkönnyebben olvasható része, mégis ehhez készült a legtöbb kommentár. Ennek okát Hanula Gergely abban látja, hogy az evangélium „nem információkat, adatokat tárol, hanem párbeszédre készteti az olvasót”. A szövegben rejtett szimbólumok, a sokszor ironikus nyelvhasználat értelmezése másfajta pozíciót igényel az olvasótól, mint a többi evangélium. A János evangélium magyarázata ebben is segíti az olvasót – részről részre haladva közérthető módon nyitja meg a szöveg mélységeit, mindehhez minden alkalommal egy-egy üzenetet is kapcsol, segítve ezzel a jobb megértést, az elemelkedést, a Lélek szárnyalását. A hit és a mellé ragasztott tudás közösen nyitja meg az evangélium szövegét, pontosítja a hangsúlyokat, segít eljutni arra az állapotra, amelyet a szeretett tanítvány is megtapasztalt az üres sírt látva: „látott, és hitt”.

Pompor Zoltán

Hanula Gergely: János evangéliuma
Kálvin Kiadó, 296 oldal, 3900 Ft

 

A recenzió a Könyvhét internetes könyves magazinban jelent meg 2024. december 18-án.

Kevesebb


Kókai-Nagy Viktor recenziója a Collegium Doctorumban


Évek óta folynak az előkészületek, hogy a revideált új fordítású Biblia könyveihez készüljön egy kommentársorozat, amely alapvetően nem a szövegek tudományos vizsgálatához kíván hozzájárulni – noha en­nek eredményeit nem nélkülözi –, hanem a Bibliát olvasóknak akar támaszt adni a szöveg megértéséhez. Ennek megfelelően a kötetek olvasóközönségét sem csak a szakemberekben határozta meg a kiadó, hanem azon érdeklődők körében, akik a primer szöveg jobb megértése érdekében örömmel vesznek a kezükbe a Szentírásról szóló irodalmat is. Tovább színesíti a képet, hogy a kommentársorozat szerzői csupán néhány szerkesztői javaslatot kaptak a munkához, így sajátos stílusuk, szövegértésük még személyesebbé teszi a végeredményt.


Hanula Gergely János evangéliumához írt gondolatai ennek a kommentár­ sorozatnak az első kötetét jelentik. A rövid Bevezető (11–38.) célja, hogy tájékoztatást adjon az olvasónak az adott könyv megírásának körülményeiről, valamint megismertesse vele a könyv főbb teológiai gondolatait, hangsúlyait. Hanula már az első oldalakon egyértelművé teszi, hogy noha az ilyen jelle gű bevezetések tudományos értéke vitathatatlan, de egyfelől a keletkezés körülményeinek rekonstruálása nem kecsegtet túl sok reménnyel, másfelől az evangélium megértéséhez sem visznek feltétlenül lényegesen közelebb. A valódi megértéshez ugyanis a befogadó, a mi esetünkben tehát az olvasó jelentésalkotó munkájára is szükség van. Mindazonáltal vázlatosan áttekinti az evangélium keletkezésére vonatkozó elgondolásokat, de állást nem foglal semelyik elmélet mellett. Pontosabban a szöveg „működésére koncentráló strukturalista, illetve a benne foglalt kommunikációt megérteni kívánó nar­ratív értelmezést” (17.) preferálja. Ezzel az olvasót szabaddá teszi arra, hogy saját döntéseket hozzon, ugyanakkor egyedül is hagyja kérdéseivel. Miköz­ben a szövegre fókuszálás egyáltalán nem tekinthető zsákutcának, főleg, ha a Bibliáról van szó, ennek megvannak a maga korlátai is, „mert nem lehetsé­ges a szöveg megértése az antik kontextusról alkotott előzetes képzetek nél­kül” (uo.). Ez pedig a János evangéliuma, de általában a János nevével jegy­zett iratok esetében különösen nehezen detektálható. „A szókincs zártsága, a mondatok többnyire (legalábbis a kor magas irodalmának mércéje szerint) egyszerű szerkesztettsége valóban a könnyen érthetőség látszatát kelti, ám összetettségében is felfejthető szintaxis (és az ebben közvetített információk) hiánya adja a negyedik evangélium sokféle értelmezésének a lehetőségét” (18.). A szavak és képzetek sokféleségének, a komplex szimbolikának a meg­ értését pedig tovább nehezíti János iróniája. „Nem a szó köznapi értelmében véve (mint gúny), hanem abban a retorikai­-stilisztikai értelemben, mint olyan állítás, amely szó szerinti értelmében ellentmond valóságos kontextusának” (20.). Ilyen ironikus értelemben olvasunk az újjászületésről, Krisztus testének megevéséről vagy éppen a látásról, amely képek alkalmazása során a szereplők értetlensége saját megértésünk korlátaira is felhívja a figyelmünket.

Ezen nehézségek és a komplexitás hangsúlyozása után joggal várhatnánk, hogy betekintést nyerünk ebbe a világba. Egy-­egy kifejezést alapul véve, ez részben meg is történik. A „Bibliai teológiai hangsúlyok” elénk tárják bizo­nyos teológia fogalmak gazdagságát, „a feszült kimondani akarásból fakadó dadogást’” (25.), de olyan, az evangéliumra jellemző teológiai alapkoncepciók, mint a dualisztikus világkép, az eszkatológia értelme és jelentősége János evangéliumában vagy éppen az Isten gyermekei kép alkalmazása nincsenek kifejtve, ha egyáltalán, akkor is csak érintőlegesen jelennek meg, noha a szö­veget olvasva lépten-­nyomon találkozunk ezekkel. Elfogadható, hogy éppen a különféle helyeken eltérő színárnyalatok és jelentéstartalmak teszik egésszé a képet, mindazonáltal szükségét látnánk legalább egy keretnek, ami ezt szegélyezi. És amely keret meghatározása az elsődleges célkitűzése a Bevezetésnek.


A kommentár alapvetése, hogy a Biblia adott könyve mellé kíván segédanya­got adni, a két szöveg, a Szentírás és a magyarázat párhuzamos, egyidejű olvasására biztat. Ennek megfelelően a kommentár az evangélium szövegét nem tartalmazza, viszont a RÚF felosztását követve közli a szakaszokhoz kapcsolódó észrevételeket, amit minden esetben kiegészít egy ún. „Üzenet”, ami a magyarázat mellett irányt szeretne adni a továbbgondoláshoz. Hanula Gergely magyarázatában, elhagyva a klasszikusnak tekinthető kommentárok jellegzetes struktúráját, nem mondatról mondatra halad, hanem az értő ol­vasás felé irányít. Ezért néha úgy tűnik, ugrál a szövegben, egymástól látszó­lag távol lévő gondolatokat kapcsol össze, de az első néhány magyarázat elol­vasása, a szerző stílusának megszokása után igazán élvezetes kirándulásokra indulhatunk. A szöveg megértése és magyarázata egy olyan sajátos gondol­kodást közvetít, ami nem kényszeríti ránk magát, de mégis befolyásol; nem válaszol meg, sőt, fel sem tesz minden kérdést, de irányít. A szerző bevallása szerint is „nyitott műként” (Umberto Eco) tekint az evangélium szövegére, és saját szövege is ennek megfelelően válik érthetővé. Stílusa olvasmányos, és kimondatlanul, ám jól érzékelhetően az általa nagyra tartott egyházatyák értelmezési módszerét követi. A görög kifejezések magyarázatai Hanula ket­tős elköteleződéséről tanúskodnak, egyszerre figyeli filológusként és teoló­gusként a szöveg rezdüléseit, miközben az abban megjelenő áthallásokat tudatosan kibontatlanul hagyja. Ennek kikutatása maradjon az olvasóra. Az író tehát aktív olvasót tételez, aki nem csupán tudomásul veszi, hogy az itt megjelenő gondolattal, képpel például Pálnál vagy az Ószövetségben is találkozunk, de veszi a fáradtságot, hogy felüsse az adott helyet a Bibliában, és ezt is beleszője saját értelmezésébe. Összességében tehát egy olyan nyitott­ságot vár el a könyv olvasójától, ami valóban alkotómunka, és nem csupán az információk be­ és elfogadása. Ezért lehet hasznos a kötet nemcsak a lelké­szeknek, hanem – a kommentár eredeti szándékának teljesen eleget téve! – minden Bibliát olvasó érdeklődő számára.

Kókai-Nagy Viktor

A recenzió a Collegium Doctorum 20. évfolyam 2024/2. számában jelent meg (273-275 o.)

Kevesebb

Az oldal sütiket használ a felhasználóélmény javításának érdekében!

Fogadja el a teljes körű működéshez! Bővebben

Elfogadom

Cookie – A felhasználók nyomonkövetése az interneten

Az internetes “szörfölés” során a felhasználók által meglátogatott weboldalak különböző alkalmazások felhasználásával próbálnak minél több és minél pontosabb információhoz jutni a látogatókról, szokásaikról, érdeklődési körükről. Az említett lehetőségek között – alkalmazásuk gyakoriságát tekintve – előkelő helyet foglalnak el az ún. sütik (cookie) és a webjelzők (web beacon). Az internetes cookie-k alkalmazása számos jogi és etikai kérdést vet fel, ugyanis személyes adatnak tekintendő, mivel a felhasználó pontosabb azonosítására ad lehetőséget, mint a szélesebb körben ismert IP cím.

Süti (cookie)

A süti a webszerver által küldött, változó tartalmú, alfanumerikus információcsomag, mely a felhasználó számítógépén rögzül és előre meghatározott érvényességi ideig tárolásra kerül. A cookie-k alkalmazása lehetőséget biztosít a látogató egyes adatainak lekérdezésére, valamint internethasználatának nyomon követésére. A cookie-k segítségével tehát pontosan meghatározható az érintett felhasználó érdeklődési köre, internethasználati szokásai, honlaplátogatási története. Mivel a sütik egyfajta címkeként működnek, melyekkel a weboldal felismerheti az oldalra visszatérő látogatót, alkalmazásukkal az adott oldalon érvényes felhasználónév, jelszó is tárolható. Amennyiben a honlaplátogatás során a felhasználó böngészője visszaküldi a merevlemezre korábban elmentett cookie-t, az azt küldő szolgáltató összekapcsolhatja az aktuális látogatást a korábbiakkal, azonban mivel a cookie-k a domain-hez kötődnek, erre kizárólag saját tartalma tekintetében képes. A sütik önmagukban a felhasználó azonosítására nem képesek, kizárólag a látogató számítógépének felismerésére alkalmasak.

Érvényességi idejük és származásuk alapján többféle sütit különböztethetünk meg:

Ideiglenes vagy munkamenet (sesssion) cookie

A munkamenet sütik érvényességi ideje kizárólag a felhasználó aktuális munkamenetére korlátozódik, céljuk az adatvesztés megakadályozása (például egy hosszabb űrlap kitöltése során). A munkamenet végeztével, illetve a böngésző bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a látogató számítógépéről.

Állandó vagy mentett cookie

Az állandó cookie-k érvényességi ideje napokban, hetekben, hónapokban vagy években kerül meghatározásra. Az érvényességi ideig a mentett sütik a felhasználó számítógépének merevlemezén tárolódnak, azonban az előre meghatározott határidők lejárta előtt a felhasználó törölheti őket.

Belső és külső cookie-k

Amennyiben a meglátogatott honlap webszervere telepíti a felhasználó számítógépére a sütit, belső cookie-ról beszélhetünk, míg ha a cookie forrása külső szolgáltató által az érintett honlapba befűzött kód, külső sütiről van szó.

Cookie beállítások

A felhasználó saját internet böngészőjében letilthatja vagy engedélyezheti a cookie-k telepítését számítógépére, azonban fontos tudni, hogy valamennyi süti elutasítása ugyan segítheti személyes adataink védelmét, azonban egyes weboldalak használhatóságát korlátozhatja. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy az egyszerű böngészéshez cookie használata, engedélyezése nem szükséges. A sütik engedélyezését vagy letiltását általában az internet böngészők Eszközök/Beállítások menüjében az Adatvédelem beállításai alatt, a cookie vagy süti menüpontokban végezheti el a felhasználó.

A látogató számítógépe merevlemezére korábban már telepített sütiket, azok érvényességi idejének lejártát megelőzően törölheti. A törlésre többnyire az internet böngésző Eszközök/Beállítások menüjében az Előzmények terület Törlés menüpontjában van lehetőség.

Fontos megjegyezni, hogy a számítógép merevlemezén elhelyezett valamennyi cookie törlése egyes weblapok helytelen működését okozhatja.

Webjelző (web beacon, web bug)

A webjelzőt webes irányjelzőnek, pixel tag-nek, web bug-nak, azaz webhibának, átlátszósága miatt tiszta (clear) GIF-nek, valamint elektronikus lenyomatoknak, web beacon-nek is nevezik. A webjelző a weboldalon elhelyezett, általában egy 1×1 pixel méretű kép, mely a honlap része, azonban mérete és átlátszósága miatt gyakorlatilag észrevehetetlen. A webjelzők gyakran a sütikkel együttesen kerülnek alkalmazásra, használatukkal mérhetők és követhetők a felhasználók által a honlapon végzett műveletek, a látogatók statisztikái. A web beacon-ök a felhasználó számítógépén képesek felismerni bizonyos típusú információkat, például a webjelzőt tartalmazó oldal megnevezését, a telepített cookie-kat, az érintett oldal megtekintésének dátumát és időpontját. Amennyiben sütikhez kapcsolódó webjelzők kerülnek elhelyezésre a weboldalon, a felhasználó böngészőjében a cookie-k fogadásának letiltásával megakadályozhatja, hogy a webjelzők nyomon kövessék a weblapon végrehajtott műveleteit.

Süti és webjelző kontra adatvédelem

A sütik és webjelzők adatvédelmi jelentősége abban rejlik, hogy segítségükkel a felhasználók internetes tevékenysége nyomon követhető, róluk pontos profil készíthető. Nem túlzás, hogy sokszor a hirdető, a szolgáltató jobban ismeri a látogatót, mint ő saját magát. A cookie-k körültekintő alkalmazása, és az arról szóló megfelelő tájékoztatás a szolgáltató felelőssége, azonban a felhasználók az alapvető elővigyázatossági intézkedések megtételével minimálisra csökkenthetik a nem kívánt adatgyűjtés kockázatát.

Go to top

A Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója