0
  •  x 
A kosara üres
Kustár Zoltán

Bevezetés az Ószövetség irodalmába

Az Ószövetség könyveinek előállása, tanítása és keresztyén üzenete

Kustár Zoltán több mint húsz éve tanítja az ószövetségi bevezetés tantárgyat leendő lelkészeknek és hitoktatóknak. Most közreadott kötetében a keresztyén ószövetségi kánon sorrendjét követve ismerteti a bibliai könyveket, elsőrenden azokat az olvasókat tartva szem előtt, akik érdeklődő egyháztagként, keresztyén hitismeretük gyarapítására veszik majd kézbe, illetve egyházi hivatásra készülve tankönyvként fogják használni.
„Ez azonban nem jelenti azt, hogy az itt kínált ismertetések ne az ószövetségi irodalom tudományos igényű, történeti és kritikai értékelésére épülnének. A történeti és irodalomtudományi szempontokra nagyon is komoly hangsúlyt fektettem, gondosan feltárva a végső, kanonikus szöveg irodalmi egyenetlenségeit és azokat a tudományos elméleteket is, amelyek ezen jellegzetességekre magyarázatot keresve igyekeznek rekonstruálni az egyes könyvek előállásának történeti szituációját és gyakran meglehetősen összetett folyamatát.
Szintén fontosnak tartottam elkülöníteni azokat a hagyományegységeket, amelyek vallás- és kortörténeti szempontok alapján az egyes bibliai iratokban elkülöníthetőek, igyekezve ezek egyedi teológiai hangsúlyait is kibontani. Ugyanakkor az egyes könyvek teológiai üzenetét arányaiban talán részletesebben tárgyalom, mint a legtöbb ószövetségi bevezetés, s ahol ez szükséges vagy indokolt, külön kitérek azokra a teológiai hangsúlyokra, amelyek a zsidó vallás fejlődésében lényegesnek bizonyultak, illetve azokra, amelyek a keresztyén tanrendszer szempontjából váltak meghatározóvá. Végül minden könyv bemutatását egy olyan fejezet zárja, amely az Újszövetség felé húzza meg a teológiai szálakat, felmutatva az adott könyv és az Újszövetség teológiatörténeti és irodalmi kapcsolatát. Ha e komplex megközelítés mögött valaki a klasszikus irodalomtörténeti, ezen belül is a redakciótörténeti módszer, valamint a kánonkritika, a kompozíciókritika és az újabban felértékelődött hatástörténeti érdeklődés szempontjait látja érvényesülni, helyesen ismerte fel a munkám szándékait.” (Részlet az Előszóból)

Dr. Kustár Zoltán (PhD, dr. habil.) református lelkipásztor, a Debreceni Hittudományi Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára.

8 500 Ft
7 650 Ft
ISBN: 9789635585656
Formátum:
B/5
Méret:
168×238 mm
Kötés:
keménytáblás
Oldalszám:
612
Kiadás éve:
2025
Megjelenés ideje:
2025. június 14. (Nyomdai szállítás: június 4.)

Kattintson egy oldalra a nagyobb méretben való megtekintéshez.
Húzza a képet balra vagy jobbra a lapozáshoz.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Kustár Zoltán: Bevezetés az Ószövetség irodalmába


BEVEZETÉS AZ ÓSZÖVETSÉG IRODALMÁBA
Az Ószövetség könyveinek előállása, tanítása és keresztyén üzenete
Budapest, Kálvin Kiadó, 2025 (612 oldal) 
ISBN 978-963-558-565-6 

A Biblia iránt érdeklődő vagy a Bibliát rendszeresen olvasó emberek sok­szor gyanakodva néznek a bibliatudományt művelő tudósokra, hogy mi újat lehet még mondani ezekről az iratokról, maradhatott-e nyitott kérdés egy évezredek óta olvasott, értelmezett és elemzett irodalmi művel kap­csolatban. Ahogyan azonban minden más tudomány esetében, így az ószövet­ségi bibliatudományban is a lezárt vagy lezártnak hitt kérdések mindig újakat nyitnak meg, értelmezési modellek és paradigmák váltják egymást, hipotézisek erősödnek meg a folyamatos finomhangolásban, vagy éppen omlanak össze a cáfolatok kereszttüzében. Többek között ezek aktuális helyzetéről ad általános tájékoztatást Kustár Zoltán Bevezetés az Ószövetség irodalmába című munkája.

Bővebben

A szerző – amint ezt könyvének előszavában is írja – több mint húsz éves kutatói és oktatói tapasztalatára építve vállalkozott arra, hogy egy klasszikus bevezetéstani munkában összefoglalja az Ószövetség előállásával kapcsolatos konszenzusos eredményeket, a kutatás nyitott kérdéseit és azok megoldási kísérleteit.

Bár a műfaj klasszikusnak számít, hiszen a teológiai tudományművelés és a lelkészképzés folyamatosan igényli a korszerű bevezetéstanokat, többféle koncepció közül választhat az, aki ilyen művet szeretne közzétenni. A kérdé­sek talán ott kezdődnek, hogy eredeti művet kell létrehozni, vagy egy jól meg­választott külföldi szakmunka lefordítása is kielégítheti a hazai igényeket? Fontos döntés, hogy egyszerzős vagy többszerzős bevezetéstan szolgálja-e jobban az olvasóközönség igényeit, egyáltalán ki az elsőszámú célközönség? A kronológiai elv vagy valamelyik kánon sorrendje határozza-e meg a tár­gyalás módját és az anyag elrendezését? Mindeközben figyelembe kell venni a hazai könyvpiacon már fellelhető bevezetéstanokat, hogy az új vállalkozás valamilyen többlettel is tudjon szolgálni.

Az ószövetségi bevezetéstan felsőoktatásban és kutatásban is jól hasznosít­ható magyar nyelvű szakkönyveivel eddig döntően római katolikus szakembe­rek szolgáltak. Rózsa Huba többször átdolgozott, legutóbb 2016-ban kiadott munkája mennyiségében és minőségében is megfelelt a hazai igényeknek. Ebben a könyvek tárgyalásánál eleinte keveredett a héber kánon rendje és a kronológiai elv, legutóbbi kiadásában a héber kánon struktúrája dominál a könyv koncepciójában. Cziglányi Zsolt szintén 2016-os, majd 2018-ban újrakiadott munkájában alapvetően a történeti kronológia jelöli ki a tárgya­lás struktúráját. Ezek a katolikus szakkönyvek szükségszerűen tartalmazzák a deuterokanonikus iratok keletkezéstörténetét is.

Protestáns részről Alberto Soggin bevezetéstanának magyar fordítása volt használatban, de a fordítás alapjául szolgáló 1987-es mű felett már jócskán eltelt az idő. A szintén protestáns, többszerzős vállalkozásként megvalósult Bibliaismereti Kézikönyv pedig elsősorban a nem szakmai olvasóközönség igényeit tudja inkább kielégíteni, a lelkészképzés és a tudományos kutatás számára nem ad kellő tájékoztatást.

Kustár Zoltán a saját koncepcionális döntéseiről az előszóban értekezik röviden, de előzetes megfontolásait bővebben is kifejti Irodalomtörténet vagy teológia? Az ószövetségi bevezetéstan jellege és felépítésének lehetséges módjai című tanulmányában.(1) Koncepciója két fő pilléren nyugszik: a protestáns ká­non mint rendezőelv és a keresztyén teológia mint értelmezési keret.

A protestáns kánon szerinti struktúra nem példa nélküli a bevezetéstani szakirodalomban, de a szerzőknek csak egy kisebb tábora választja ezt az utat. A kanonikus elv szerint felépülő bevezetéstanok jellemzően a héber kánont követik, amely mellett jelentős érvek sorakoztathatóak fel, Kustár Zoltán azonban fontosnak tartotta, hogy munkája az irodalomtudományi szempon­tokon túl felvállalja azt a teológiai keretkoncepciót, amelyet a (keresztyén) szerző és a megszólított (keresztyén) olvasó is magáénak vall. Ezt bocsátja előre már a könyv alcíme is: Az Ószövetség könyveinek előállása, tanítása és keresztyén üzenete, valamint a borítón a Mózes és Illés között ránk tekintő Jézus.

Kustár Zoltán elsősorban nem irodalmárként vagy vallástörténészként, ha­nem protestáns teológusként érdeklődik az Ószövetség keletkezése iránt, és olyan olvasókat tart szem előtt, akik a keresztyén (protestáns) Biblia szink­rón olvasásán szocializálódtak, vagy keresztyén emberként ennek olvasására és használatára kötelezik el magukat. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a szerző lemondana az ószövetségi irodalom tudományos igényű, történeti és kritikai értékeléséről. Kustár Zoltán a tőle megszokott alapossággal tár­ja fel a kanonikus szöveg egyenetlenségéből adódó irodalmi problémákat, és közértehető módon ismerteti azokat az elméleteket, amelyek az ószövetségi könyvek előállásának bonyolult történetét – jelenlegi ismereteink mellett – meggyőző módon rekonstruálják. Ebben fontos szerepet kapnak különböző redakció- és kompozíciókritika elméletek, amelyek bonyolult összefüggéseit a szerző lényegre törő tömörséggel teszi jól követhetővé.

Ugyanakkor más bevezetéstanokhoz képest nagyobb teret kap a teológiai üzenet: úgy a könyv tanítása az Ószövetségen belül, mint az a keresztyén üze­net, amely a teljes keresztyén kánon összefüggésében tárul elénk. Az a záró fejezet, amely minden bibliai könyv tárgyalásánál megjelenik, és rámutat az Ószövetség és Újszövetség közötti irodalmi és teológiai kapcsolatra, nagy se­gítséget jelent annak az általános hermeneutikai bizonytalanságnak a felol­dásában, amely sokszor az Ószövetséggel szembeni távolságtartásra készteti nemcsak az érdeklődő, keresztyén bibliaolvasókat, de a gyakorló lelkészeket és vallástanárokat is. Keresztyén egyházként/emberként van-e még szüksé­günk az Ószövetségre, és ha igen, akkor hogyan olvassuk azt? Kustár Zoltán jól használható kulcsokat ad ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásához, és ezzel a teológiai és hermeneutikai fókusszal jelentősen túlmutat az ószövetsé­gi bevezetéstanok átlagán. Nemcsak az egyes könyvek tárgyalásának végén, de az általános bevezetés egyes alfejezeteiben is erősen megjelenik ez a szemlélet.

A könyv összesen huszonegy fejezetre és további alfejezetekre oszlik. Az 1–4. rész a bevezetéstanok standard felosztásának megfelelően az ún. általános be­vezetést tartalmazza. A közel száz oldalt felölelő általános bevezetés az Ószö­vetség egészére tekintve tárgyalja először a bevezetéstan tudományelméleti kérdéseit, majd a kánontörténet, szövegtörténet, kortörténet és formatörténet területein igazítja el az olvasókat. 

Az általános bevezetést követi a speciális bevezetés (5–21. fejezet), ahol az egyes ószövetségi könyvek tartalmát, szerkezetét, előállását (szerzőség, kelet­kezési kor, szerkesztéstörténet), valamint az adott könyv tanítását ismerhet­jük meg. Ahogyan említettük, a speciális bevezetés a keresztyén (protestáns) kánont követi, ami nemcsak strukturális kérdés, hanem teológiai koncepciót is tükröz. A héber kánon Tóra – Próféták – Iratok elrendezése a Mózesnek adott kinyilatkoztatásnak kiemelt tekintélyt tulajdonít, ennek rendeli alá a Tórára reflektáló prófétai és egyéb iratokat. A keresztyénség később Történeti – Tanítói – Prófétai könyvekre osztja a kánonját – mind az Ó-, mind pedig az Újszövetségi kánonrészt –, amely egy merőben más teológiát érvé­nyesít, Krisztus tekintélye alá rendelve minden szent iratot. Az ószövetségi kijelentéstörténet a Krisztus-esemény felé halad, az Ószövetség „segít megér­teni a Krisztus-eseményt, feltárni az Újszövetség valódi mélységét, és támo­gat bennünket azon az úton, amire bennünket az Atya Krisztusban hívott el” (19.). Az út aztán eszkatológiai értelemben nyitva marad mindaddig, míg az összes ígéret be nem teljesedik.

A Történeti könyvek tárgyalása (5–10. fejezet) az iratcsoportra vonatko­zó bevezető alfejezetekkel indul, amelyek kánontörténeti és formatörténeti kérdésekben adnak eligazítást (5.1 és 5.2.). A Mózes öt könyve először mint összefüggő irodalmi egység áll előttünk, majd az öt könyv önálló jogon is szó­hoz jut. A Pentateukhosz előállásának kutatástörténetileg igen bonyolult kér­dése még közel sem lezárt, ezért jelen szakkönyv is csak a konszenzus hiányát állapíthatja meg, de a lényegesebb állomások és a legújabb elméletek bemuta­tása alapján az olvasó képet kap a meghatározó trendekről. A deuteronomista történetírás négy könyvet hagyott hátra az Ószövetségben (Józs; Bír; Sám; Kir), ezek viszont iratcsoportként is vizsgálhatók, ahogyan ezt több elmélet­ben meg is tették. Kustár Zoltán emiatt kénytelen átmenetileg felfüggeszteni a protestáns kánon által kijelölt keretet, és Ruth könyvét csak a Józs–Kir kor­pusz bemutatása után hozza. A templomi történetírás iratai, azaz a Krónikák, Ezsdrás és Nehémiás könyvei alkotják a következő tartalmi egységet, végül Eszter könyvének bemutatása zárja a Történeti könyvek blokkját.

A Tanítói könyvek (11–14. fejezet) bemutatása is kapott egy bevezető fe­jezetet, ezt követi a Zsoltárok könyvének és a három bölcsességirodalmi mű­nek, a Példabeszédek, Jób és a Prédikátor könyveinek bevezetéstani ismer­tetése. Itt is elhagyjuk egy pillanatra a keresztyén kánont, amely egyébként Jóbbal indítja a tanítói könyveket, ennek megértéséhez azonban jobb, ha elő­ször a Példabeszédek könyve által képviselt klasszikus bölcsességteológiával találkozik az olvasó. A Tanítói könyvek végén az Énekek éneke tartalmi és formai szempontból is sajátos könyve áll.

A Prófétai könyvek tárgyalása (15–21. fejezet) a prófétaság és prófétai iroda­lom általános bemutatásával kezdődik, ezt követi a négy nagypróféta (Ézs; Jer; Ez; Dán) – a kanonikus helyén beékelődve a Jeremiás Siralmainak könyvével –, majd a tizenkét kispróféta (Hós–Mal). Ez utóbbi esetben fontos szerephez jutnak azok a redakciótörténeti és kompozíciótörténeti elméletek, amelyek a Kispróféták könyvének egységét is figyelembe veszik.

Szakirodalmi hivatkozások részben szövegközi jegyzetként szerepelnek, amelyek eltérő elképzelések esetén segítenek azonosítani a különböző irány­zatok, iskolák képviselőit. Másrészt fejezetenként találunk egy listát a fel­használt alapművekről és az adott kérdéskör további tanulmányozásához ajánlott magyar nyelvű szakmonográfiákról és szaktanulmányokról. A kö­tet végén szerepel végül az az irodalomjegyzék, amely felsorol minden fris­sebb kiadású vagy kutatástörténetileg jelentős bevezetéstant, amelyre Kustár Zoltán is támaszkodott, majd magyar nyelvű összefoglaló munkákat sorol a bevezetéstudomány, kortörténet, bibliai teológia területéről. A bibliográfiák és online adatbázisok ajánlója a további szakirodalom felkutatása felé indítja el az olvasót.

A szerző többféle olvasói igényt is igyekszik kiszolgálni, hogy az érdeklődő egyháztagoktól a hivatásukra készülő teológusokon át a szolgálatukat gyakorló szakemberekig minél többen haszonnal forgathassák ezt a művet. Ez a több­fókuszúság inkább kényszerű döntés, mintsem elvi törekvés, de ezzel együtt is célravezető. A héberül nem tudó olvasókat átírások és fordítások segítik, a teológus hallgatók a tantárgyhoz jól illeszkedő tankönyvet kapnak, a szakem­berek pedig kézikönyvként forgathatják. Mivel nem csak tankönyv, didaktikai szempontból a szerző nem tesz kísérletet paradigmaváltásra; mivel nem csak a szűkebb szakma számára íródott a könyv, a szerző nem merül el részletkér­désekben; és mivel nem csak érdeklődő bibliaolvasókat látott maga előtt a szerző, törekszik a teljesség igényére és az egyházi hasznosíthatóságra.

Nem marad más hátra, mint hogy köszönetet mondjunk a szerzőnek, hogy felvállalta ezt a hatalmas munkát, és hogy több mint két évtizedes tapaszta­latát könyvvé formálta a számunkra. Nem kérdés, hogy a teológiai szakiro­dalom és a lelkészképzés tankönyvkínálata egy lényeges művel gazdagodott, ami sokáig szolgálhatja még a haza teológiai oktatást és tudományművelést.

 

Németh Áron

1 In Egeresi László Sándor–Kovács Enikő Hajnalka (szerk.): Asré háís – Tanulmányok a 70 éves Karasszon István tiszteletére. Tanulmányok a 70 éves Karasszon István tiszteletére, Budapest, KRE HTK, 2025, 315–326.


Megjelent a Collegium Doctorum. Magyar Református Teológia c. peridodika 2025/1. (21. évfolyam) számában.

Kevesebb

Hit és élet

Az oldal sütiket használ a felhasználóélmény javításának érdekében!

Fogadja el a teljes körű működéshez! Bővebben

Elfogadom

Cookie – A felhasználók nyomonkövetése az interneten

Az internetes “szörfölés” során a felhasználók által meglátogatott weboldalak különböző alkalmazások felhasználásával próbálnak minél több és minél pontosabb információhoz jutni a látogatókról, szokásaikról, érdeklődési körükről. Az említett lehetőségek között – alkalmazásuk gyakoriságát tekintve – előkelő helyet foglalnak el az ún. sütik (cookie) és a webjelzők (web beacon). Az internetes cookie-k alkalmazása számos jogi és etikai kérdést vet fel, ugyanis személyes adatnak tekintendő, mivel a felhasználó pontosabb azonosítására ad lehetőséget, mint a szélesebb körben ismert IP cím.

Süti (cookie)

A süti a webszerver által küldött, változó tartalmú, alfanumerikus információcsomag, mely a felhasználó számítógépén rögzül és előre meghatározott érvényességi ideig tárolásra kerül. A cookie-k alkalmazása lehetőséget biztosít a látogató egyes adatainak lekérdezésére, valamint internethasználatának nyomon követésére. A cookie-k segítségével tehát pontosan meghatározható az érintett felhasználó érdeklődési köre, internethasználati szokásai, honlaplátogatási története. Mivel a sütik egyfajta címkeként működnek, melyekkel a weboldal felismerheti az oldalra visszatérő látogatót, alkalmazásukkal az adott oldalon érvényes felhasználónév, jelszó is tárolható. Amennyiben a honlaplátogatás során a felhasználó böngészője visszaküldi a merevlemezre korábban elmentett cookie-t, az azt küldő szolgáltató összekapcsolhatja az aktuális látogatást a korábbiakkal, azonban mivel a cookie-k a domain-hez kötődnek, erre kizárólag saját tartalma tekintetében képes. A sütik önmagukban a felhasználó azonosítására nem képesek, kizárólag a látogató számítógépének felismerésére alkalmasak.

Érvényességi idejük és származásuk alapján többféle sütit különböztethetünk meg:

Ideiglenes vagy munkamenet (sesssion) cookie

A munkamenet sütik érvényességi ideje kizárólag a felhasználó aktuális munkamenetére korlátozódik, céljuk az adatvesztés megakadályozása (például egy hosszabb űrlap kitöltése során). A munkamenet végeztével, illetve a böngésző bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a látogató számítógépéről.

Állandó vagy mentett cookie

Az állandó cookie-k érvényességi ideje napokban, hetekben, hónapokban vagy években kerül meghatározásra. Az érvényességi ideig a mentett sütik a felhasználó számítógépének merevlemezén tárolódnak, azonban az előre meghatározott határidők lejárta előtt a felhasználó törölheti őket.

Belső és külső cookie-k

Amennyiben a meglátogatott honlap webszervere telepíti a felhasználó számítógépére a sütit, belső cookie-ról beszélhetünk, míg ha a cookie forrása külső szolgáltató által az érintett honlapba befűzött kód, külső sütiről van szó.

Cookie beállítások

A felhasználó saját internet böngészőjében letilthatja vagy engedélyezheti a cookie-k telepítését számítógépére, azonban fontos tudni, hogy valamennyi süti elutasítása ugyan segítheti személyes adataink védelmét, azonban egyes weboldalak használhatóságát korlátozhatja. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy az egyszerű böngészéshez cookie használata, engedélyezése nem szükséges. A sütik engedélyezését vagy letiltását általában az internet böngészők Eszközök/Beállítások menüjében az Adatvédelem beállításai alatt, a cookie vagy süti menüpontokban végezheti el a felhasználó.

A látogató számítógépe merevlemezére korábban már telepített sütiket, azok érvényességi idejének lejártát megelőzően törölheti. A törlésre többnyire az internet böngésző Eszközök/Beállítások menüjében az Előzmények terület Törlés menüpontjában van lehetőség.

Fontos megjegyezni, hogy a számítógép merevlemezén elhelyezett valamennyi cookie törlése egyes weblapok helytelen működését okozhatja.

Webjelző (web beacon, web bug)

A webjelzőt webes irányjelzőnek, pixel tag-nek, web bug-nak, azaz webhibának, átlátszósága miatt tiszta (clear) GIF-nek, valamint elektronikus lenyomatoknak, web beacon-nek is nevezik. A webjelző a weboldalon elhelyezett, általában egy 1×1 pixel méretű kép, mely a honlap része, azonban mérete és átlátszósága miatt gyakorlatilag észrevehetetlen. A webjelzők gyakran a sütikkel együttesen kerülnek alkalmazásra, használatukkal mérhetők és követhetők a felhasználók által a honlapon végzett műveletek, a látogatók statisztikái. A web beacon-ök a felhasználó számítógépén képesek felismerni bizonyos típusú információkat, például a webjelzőt tartalmazó oldal megnevezését, a telepített cookie-kat, az érintett oldal megtekintésének dátumát és időpontját. Amennyiben sütikhez kapcsolódó webjelzők kerülnek elhelyezésre a weboldalon, a felhasználó böngészőjében a cookie-k fogadásának letiltásával megakadályozhatja, hogy a webjelzők nyomon kövessék a weblapon végrehajtott műveleteit.

Süti és webjelző kontra adatvédelem

A sütik és webjelzők adatvédelmi jelentősége abban rejlik, hogy segítségükkel a felhasználók internetes tevékenysége nyomon követhető, róluk pontos profil készíthető. Nem túlzás, hogy sokszor a hirdető, a szolgáltató jobban ismeri a látogatót, mint ő saját magát. A cookie-k körültekintő alkalmazása, és az arról szóló megfelelő tájékoztatás a szolgáltató felelőssége, azonban a felhasználók az alapvető elővigyázatossági intézkedések megtételével minimálisra csökkenthetik a nem kívánt adatgyűjtés kockázatát.

Go to top

A Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója