0
  •  x 
A kosara üres
Kiss Réka – Lányi Gábor – Bárány Zoltán (szerk.)

Kihívások és útkeresések a magyar református egyház 20. századi történetében

Reformáció Öröksége 11.
Sorozatszerkesztők: Ablonczy Bálint – Csorba Dávid – Kiss Réka – Lányi Gábor

Jelen kötet a Károli Gáspár Református Egyetem Rektora által 2022-ben kiírt, az egyetemi karok közötti tudományos párbeszéd és együttműködés élénkítését támogató pályázat keretében készült tanulmányokat tartalmazza. „Kihívások, útkeresések a 20. századi magyar református egyház történetében” címmel indított kutatásunk célja az volt, hogy egyfelől a 20. századi magyar történelem sorsfordító csomópontjaihoz illeszkedve, másfelől a református egyház belső életének összefüggéseiben, esettanulmányokon keresztül elemezze és értelmezze a magyar református egyház 20. századi történetének korábban kevésbé vizsgált jelenségeit, útkereséseit, dilemmáit.
Az egyetem négy karán (a hittudományi karon, jogkaron, bölcsészkaron, pedagógiai karon) működő oktatók és doktoranduszok olyan, eddig kevéssé vizsgált kérdéskörökre keresik a választ, hogy milyen lenyomatot őriznek a fennmaradt írásos források a modernitás kihívásairól, majd a kommunista diktatúra elnyomására adott sokszor ellentmondásos egyházi válaszokról, teológiai reflexiókról, cselekvési stratégiákról az állam–egyház viszonylatában, a teológiai diskurzus síkján, a belső egyházi élet különböző területein (például liturgia, oktatás, egyesületek) és egyéni életpályák tükrében.

A Kálvin Kiadó és a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Kar Egyháztörténeti Kutatóintézetének közös kiadása.

4 000 Ft
3 600 Ft
ISBN: 9789635585595
Formátum:
B/5
Méret:
150×230 mm
Kötés:
kartonált
Oldalszám:
224
Kiadás éve:
2025
Megjelenés ideje:
2025. április 25. (Nyomdai szállítás: április 15.)

Kattintson egy oldalra a nagyobb méretben való megtekintéshez.
Húzza a képet balra vagy jobbra a lapozáshoz.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Az útkeresés felelőssége


Milyen válaszokat adott egyházunk a krízisekre, dilemmákra, próbatételekre, és mikor lett mindezekből valódi útkeresés? Többek között erről is szó volt a „Kihívások és útkeresések” című kötet bemutatóján.

Bővebben

Kihívások és útkeresések a magyar református egyház 20. századi történetében címmel tizenkét tanulmányt tartalmazó könyvet adott ki a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) és a Kálvin Kiadó, amelynek szerkesztői Földváryné Kiss Réka történész, tanszékvezető egyetemi docens (KRE Hittudományi Kar), a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke; Lányi Gábor lelkész, dékánhelyettes, egyetemi docens (KRE HTK), valamint Bárány Zoltán lelkész, egyháztörténész, doktoranduszhallgató (KRE HTK) voltak. A Reformáció Öröksége sorozat 11. részeként megjelenő kötet az egyetemi karok közötti tudományos párbeszéd és együttműködés élénkítését támogató pályázat keretében jelenhetett meg, szerzői négy karról (HTK, ÁJK, BTK, PK) kerültek ki.

Generációk szabad eszmecseréje
„Ezek a tanulmányok nem végleg lezárt kutatások; a forrásfeltárások különböző fázisainál tartanak, ezért inkább kérdéseket és dilemmákat fogalmaztunk meg bennük. Ehhez bátorságra volt szükség a szerzők részéről” – fogalmazott a 2025. június 3-án, a budapesti Bibliamúzeumban tartott könyvbemutatón Földváryné Kiss Réka. Hozzátette: ezt a könyvet reményeik szerint további beszélgetések és még kiérleltebb gondolatok követik. Köszönetet mondott Trócsányi László rektornak, amiért ezt a kezdeményezést lehetővé tette. A kutatási folyamatnak része volt a közös műhelymunka és egy ahhoz kapcsolódó tudományos konferencia is. A kötetről elmondta: a tanulmányok fele a Trianon utáni újragondolásokkal foglalkozik, a másik fele pedig az 1945 utáni újragondolásokkal.

Ez a közös munka nem volt előzmény nélküli. Egy szélesebb református értelmiségi szakmai kör már elkezdte feszegetni ezeket a kérdéseket korábban, például a Hagyomány, Identitás, Történelem (HIT) konferenciákon, ezért a szerzők közül többekkel dolgoztak már együtt. Ezúttal arról gondolkodtak közösen, hogy a sokféle kérdéssel szembesülő református egyházunkat milyen útkeresések határozták meg a 20. században. Ebben a közös gondolkodásban a kutatók legalább három generációja találkozott össze. „Számomra a közös munka legemlékezetesebb pillanata az első megbeszélésünk volt, ahol a fiatal kutatók mertek vitába szállni az idősebbekkel, mertek szabadon eszmét cserélni” – fogalmazott a szakember, aki szerint ennek köszönhető a megközelítések sokrétűsége.

 

Nekilendülések és megtorpanások váltakozása
Nem könnyű egzaktan meghúzni a 20. századi magyar történelmen belül a pontos egyháztörténeti korszakhatárokat – hangzott el a könyvbemutató kerekasztal-beszélgetésén, ahol Lányi Gábor beszélgetőtársai Földváryné Kiss Réka mellett szerzőtársaik, Köbel Szilvia jogász, intézetvezető egyetemi docens (KRE ÁJK) és Bogárdi Szabó István korábbi dunamelléki püspök, teológus-lelkipásztor, hitéleti rektorhelyettes, tanszékvezető egyetemi tanár (KRE HTK) voltak. Az első kérdés éppen ezért arra irányult, hogy melyek voltak az érdemi fordulópontok egyházuk életében, amelyek útkeresésekhez vezettek.

Bogárdi Szabó István szerint az első érdekes fordulópont a millennium idején lehetett, amikor a nagy kérdés a szekularizációs törvények hatása, az állam és az egyház szétválasztása volt. Ez bizonyos fokig máig feldolgozatlan kutatási terület. A két világháború közötti korszak meglátása szerint az egész nyugati keresztyénségben ellentmondásos volt, ennek nálunk is nagy lenyomata volt a teológiai gondolkodásban. A következő fordulópontnak a II. Világháború elvesztését tartja, majd 1956-ot és a rendszerváltoztatás idejét. „Nagy nekilendülések, megtorpanások és újbóli nekilendülések jellemzik a 20. századi egyháztörténetünket” – fogalmazott a korábbi püspök.


Földváryné Kiss Réka szerint azért is nehéz a csomópontokat megfogni, mert az egyházra egyszerre hatottak a nagy politikatörténeti krízisek, a radikális társadalmi változások és az elitváltások miatti újrakezdések. Ez végigkövethető állam és egyház, egyház és társadalom, de egyház és szekularizáció viszonyában is. Bármelyik csomópontot emeljük ki, azt mondhatjuk, hogy egy másik csomópont viszont más téren hozott törést. Hozzátette: nemrég egy konferencián az hangzott el, hogy 1944 és 1963 között a társadalom alapvető reakciója a túlélés volt, és meglátása szerint a diktatúrák idején ezt tükrözik az útkeresések is.

Köbel Szilvia az interdiszciplináris megközelítés fontosságát emelte ki, amely megvédheti a kutatásokat az egyoldalúságtól. Az egyháztörténet mögé nézve például a jogi kereteket is figyelembe kell vennünk, hiszen az állam és az egyházak kapcsolata, a vallásszabadság története nem csak teológiai és történészi reflexiókkal kapcsolódik össze. „Amikor az állami környezet vagy a törvények változnak, az óhatatlanul kihat az egyházak szerepére” – hívta fel a figyelmet a jogász, aki szerint a protestantizmuson belüli töréspontokat nemzetközi viszonylatban is érdemes áttekinteni. Szerinte a korszakolás problematikájában ugyanúgy ott van az útkeresés, mint magában a vizsgált időszakban.

A döntések végső soron mindig egyéniek

„Ki az, aki keresi az utat, amikor útkeresésről beszélünk? A lelkészek? A gyülekezetek? Az egyházvezetés? Kinek a felelőssége az útkeresés?” – kérdezte a beszélgetés résztvevőit Lányi Gábor, azt is felvetve, hogy mi döntheti el egy-egy útkeresés helyességét.

Az útkeresés metaforája az Ószövetségből ered: a megtérés ószövetségi kifejezése azt jelenti, hogy valaki letért az útról és vissza kell rá térnie – magyarázta Bogárdi Szabó István. Az útkeresés a reformáció óta meghatározza a nyugati keresztyénséget, és szerinte most már a keleti kereszténységet is egyre inkább jellemzi. „A 20. századra nagyon szerteágazóvá vált a dogmatika, eleve a szót értés nagy krízisnek bizonyult, ezért magától értetődővé vált az útkeresés” – tette hozzá. Egyházunkban a nagy fordulópontok mindig belső mozgásokat váltottak ki, amelyek az egyházszervezet minden szintjén jelentkeztek.

Kiss Réka szerint az útkeresés nálunk mindig krízis által kiváltott jelenség volt. Ezeknek az egyik nagy csomagja a Trianon utáni építkezés időszakához köthető, a másik pedig a túléléshez a diktatúrák idején. „A döntések végső soron mindig egyéniek, de ezek a történetek mindig azt mutatják meg, hogy a kapcsolatok atomizálódása közben is fennmaradnak túlélő közösségek, és ezeken belül vannak közös mintázatok” – mutatott rá a történész. Ezek mellett olykor a hivatalos egyházvezetés is válaszadásra kényszerül.

Köbel Szilvia úgy látja, hogy mindenki kereste az utat ezekben a krízishelyzetekben. A pártállamnak ugyanakkor nagyon ellenszenves volt a gyülekezeti autonómia gondolata, ezért mindent megtett azért, hogy csak az egyházvezetésen keresztül érvényesülhessen bármilyen döntés. Mindez teljes mértékben lekövethető a pártállami iratanyagban is.


Egzisztenciális dilemmák
A sokféle próbatétel közül mi lehetett egyházunk számára a legnagyobb próbatétel a 20. századi krízisek során? – hangzott a következő kérdés, amelyre többféle válasz született, ezzel is rámutatva arra, hogy nem mindegy, milyen szempontokat veszünk figyelembe.

Kiss Réka szerint bár nagy próbatétel volt a Trianon utáni többszörös összeomlás is, de egyéni életutak szempontjából mégiscsak a két totális diktatúra volt a legnagyobb próbatétel. Akkor ugyanis nemcsak a szellemi és lelki szabadság volt a tét, de a fizikai is. „Az ezekben az időkben hozott döntések nem magától értetődőek, ezért izgalmas, hogy az egyéni életutak hogyan jutnak el odáig, hogy az ellenállást választják, a maguk és szeretteik életét is kockáztatva. Ezek olyan súlyos egzisztenciális dilemmák, amelynél nagyobb próbatételek nem voltak a 20. században.”


Bogárdi Szabó István arra hívta fel a figyelmet, hogy összképileg sokkal csendesebb, de szerinte jóval megrendítőbb idők voltak a hatvanas évek, amikor megtört az egyházvezetés gerince. „Rengeteg elszivárgás, önfeladás, behódolás vagy rálegyintés történt akkoriban. Két évtizedünk ebben a teljes kiszolgáltatottságban folyt. Az volt a kérdés, hogy keresünk-e egyáltalán utat” – fejtette ki.

Köbel Szilvia a kérdést abból a szempontból közelítette meg, hogy kinek mekkora döntési szabadsága volt a próbatételek idején. „A hatalom elvárásokat fogalmazott meg az egyházakkal szemben, ez nemcsak a mi egyházunk esetén volt így, hanem megfigyelhető az evangélikusoknál és a római katolikusoknál is. Tény, hogy ennek a lenyomata ott van az 1967-es egyházi törvényeinkben is. Ne gondoljuk azt, hogy ez szabad egyházi törvényhozás volt! Bár ekkoriban már megkezdődött a kifele menetelés ebből a rendszerből, de ezt csak mi látjuk utólag, a történelmi perspektívából. Ott és akkor más szempontok alapján hoztak egyéni döntéseket.”



Alulról építkezés a kiszolgáltatottsággal szemben
Mindezek ellenére mégis voltak, akik kitartottak a krisztusi út mellett, az ő példájukból erőt meríthetünk saját útkeresésünkhöz. Köbel Szilvia Szabó Dezső holland kapcsolatai kapcsán azt emelte ki, hogy bár az enyhülés idején az egyház hivatalosan is felvette a kapcsolatot a hollandokkal, Szabó Dezső kifejezetten a szigorúan konzervatív holland reformátusokkal kereste a kapcsolatot. A hollandok máig megemlékeznek a hozzájuk érkező magyar református lelkészekről – akiket egyébként a hazai állambiztonság megfigyelt.

Bogárdi Szabó István Török István példáját emelte ki, akit letiltottak a katedráról, mégis talált magának utat a hallgatósághoz. Diákjainak „fekete szemináriumokat” tartott mindenhol, ahová csak hívták, de az ott elhangzottakat előre elküldte a püspöki hivatalba, hogy azokat ne a besúgók jelentéseiből ismerjék meg. „Voltak ilyen emberek, akik belső késztetésből átsugározták szellemi kincseiket másokra. Miközben a felszín az elveszés kérdését sugallta, ők a felszín alatt táplálták a reményt, mint Illést a holló” – fogalmazott a volt püspök.


Amikor lejárt a kikényszerített állam-egyház megállapodás húszéves moratóriuma, amely az egyházak finanszírozását szabályozta, a pártállami vezetés arra jutott, hogy nem szüntetik meg az állami támogatást, nehogy önfenntartóvá váljon az egyház. „Pártállami dokumentum tanúsítja, hogy az anyagi kiszolgáltatottság fenntartása volt az állam érdeke” – fejtette ki Kiss Réka. Mindezek miatt Joó Sándor és Gyökössy Endre arra jutott, hogy vissza kell vinni a hangsúlyt az alulról építkezésre és a gyülekezetekből kell kiindulni. „Nagyon sok olyan életút is akad, amelyet nem lehet egyértelműen besorolni sem a kollaboráns, sem az ellenálló kategóriájába. A legtöbben e két véglet közé estek egy széles skálán, de ettől válik izgalmassá a kérdés, hogy mi hajtja az embert az egyik vagy a másik irányba.”



Barna Bálint cikke a Parokia.hu portálon jelent meg 2025. június 05-én


Kevesebb

Az oldal sütiket használ a felhasználóélmény javításának érdekében!

Fogadja el a teljes körű működéshez! Bővebben

Elfogadom

Cookie – A felhasználók nyomonkövetése az interneten

Az internetes “szörfölés” során a felhasználók által meglátogatott weboldalak különböző alkalmazások felhasználásával próbálnak minél több és minél pontosabb információhoz jutni a látogatókról, szokásaikról, érdeklődési körükről. Az említett lehetőségek között – alkalmazásuk gyakoriságát tekintve – előkelő helyet foglalnak el az ún. sütik (cookie) és a webjelzők (web beacon). Az internetes cookie-k alkalmazása számos jogi és etikai kérdést vet fel, ugyanis személyes adatnak tekintendő, mivel a felhasználó pontosabb azonosítására ad lehetőséget, mint a szélesebb körben ismert IP cím.

Süti (cookie)

A süti a webszerver által küldött, változó tartalmú, alfanumerikus információcsomag, mely a felhasználó számítógépén rögzül és előre meghatározott érvényességi ideig tárolásra kerül. A cookie-k alkalmazása lehetőséget biztosít a látogató egyes adatainak lekérdezésére, valamint internethasználatának nyomon követésére. A cookie-k segítségével tehát pontosan meghatározható az érintett felhasználó érdeklődési köre, internethasználati szokásai, honlaplátogatási története. Mivel a sütik egyfajta címkeként működnek, melyekkel a weboldal felismerheti az oldalra visszatérő látogatót, alkalmazásukkal az adott oldalon érvényes felhasználónév, jelszó is tárolható. Amennyiben a honlaplátogatás során a felhasználó böngészője visszaküldi a merevlemezre korábban elmentett cookie-t, az azt küldő szolgáltató összekapcsolhatja az aktuális látogatást a korábbiakkal, azonban mivel a cookie-k a domain-hez kötődnek, erre kizárólag saját tartalma tekintetében képes. A sütik önmagukban a felhasználó azonosítására nem képesek, kizárólag a látogató számítógépének felismerésére alkalmasak.

Érvényességi idejük és származásuk alapján többféle sütit különböztethetünk meg:

Ideiglenes vagy munkamenet (sesssion) cookie

A munkamenet sütik érvényességi ideje kizárólag a felhasználó aktuális munkamenetére korlátozódik, céljuk az adatvesztés megakadályozása (például egy hosszabb űrlap kitöltése során). A munkamenet végeztével, illetve a böngésző bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a látogató számítógépéről.

Állandó vagy mentett cookie

Az állandó cookie-k érvényességi ideje napokban, hetekben, hónapokban vagy években kerül meghatározásra. Az érvényességi ideig a mentett sütik a felhasználó számítógépének merevlemezén tárolódnak, azonban az előre meghatározott határidők lejárta előtt a felhasználó törölheti őket.

Belső és külső cookie-k

Amennyiben a meglátogatott honlap webszervere telepíti a felhasználó számítógépére a sütit, belső cookie-ról beszélhetünk, míg ha a cookie forrása külső szolgáltató által az érintett honlapba befűzött kód, külső sütiről van szó.

Cookie beállítások

A felhasználó saját internet böngészőjében letilthatja vagy engedélyezheti a cookie-k telepítését számítógépére, azonban fontos tudni, hogy valamennyi süti elutasítása ugyan segítheti személyes adataink védelmét, azonban egyes weboldalak használhatóságát korlátozhatja. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy az egyszerű böngészéshez cookie használata, engedélyezése nem szükséges. A sütik engedélyezését vagy letiltását általában az internet böngészők Eszközök/Beállítások menüjében az Adatvédelem beállításai alatt, a cookie vagy süti menüpontokban végezheti el a felhasználó.

A látogató számítógépe merevlemezére korábban már telepített sütiket, azok érvényességi idejének lejártát megelőzően törölheti. A törlésre többnyire az internet böngésző Eszközök/Beállítások menüjében az Előzmények terület Törlés menüpontjában van lehetőség.

Fontos megjegyezni, hogy a számítógép merevlemezén elhelyezett valamennyi cookie törlése egyes weblapok helytelen működését okozhatja.

Webjelző (web beacon, web bug)

A webjelzőt webes irányjelzőnek, pixel tag-nek, web bug-nak, azaz webhibának, átlátszósága miatt tiszta (clear) GIF-nek, valamint elektronikus lenyomatoknak, web beacon-nek is nevezik. A webjelző a weboldalon elhelyezett, általában egy 1×1 pixel méretű kép, mely a honlap része, azonban mérete és átlátszósága miatt gyakorlatilag észrevehetetlen. A webjelzők gyakran a sütikkel együttesen kerülnek alkalmazásra, használatukkal mérhetők és követhetők a felhasználók által a honlapon végzett műveletek, a látogatók statisztikái. A web beacon-ök a felhasználó számítógépén képesek felismerni bizonyos típusú információkat, például a webjelzőt tartalmazó oldal megnevezését, a telepített cookie-kat, az érintett oldal megtekintésének dátumát és időpontját. Amennyiben sütikhez kapcsolódó webjelzők kerülnek elhelyezésre a weboldalon, a felhasználó böngészőjében a cookie-k fogadásának letiltásával megakadályozhatja, hogy a webjelzők nyomon kövessék a weblapon végrehajtott műveleteit.

Süti és webjelző kontra adatvédelem

A sütik és webjelzők adatvédelmi jelentősége abban rejlik, hogy segítségükkel a felhasználók internetes tevékenysége nyomon követhető, róluk pontos profil készíthető. Nem túlzás, hogy sokszor a hirdető, a szolgáltató jobban ismeri a látogatót, mint ő saját magát. A cookie-k körültekintő alkalmazása, és az arról szóló megfelelő tájékoztatás a szolgáltató felelőssége, azonban a felhasználók az alapvető elővigyázatossági intézkedések megtételével minimálisra csökkenthetik a nem kívánt adatgyűjtés kockázatát.

Go to top

A Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója